woensdag 24 februari 2010

De eerste dag in de klas!

Het is woensdag 24 februari. Mijn eerste stagedag.
Vandaag kan ik beginnen om alle input om te zetten in de praktijk.
Ik kijk er heel erg naar uit om te ontdekken wat de kleuters er van vinden.

De activiteit die vandaag plaats vond was het experimenteren met de materialen. De kleuters worden wegwijs gemaakt in de audiovisuele wereld.
Zo mochten ze foto's trekken, filmen in de klas, geluidjes opnemen met de dictafoon en tekenen op de computer.

Tijdens deze experimenteerfase waren de kleuters heel enthousiast, ze wilde met alles tegelijk 'spelen'. Vandaag had ik met een groepje van 6 kleuters gewerkt, maar ik heb ervaren dat dit iets teveel was. Om de 3-jarigen kleuters goed te begeleiden en te helpen met het hanteren van het materiaal, zou het groepje kleiner moeten.
Omdat ik morgen voormiddag ook gepland had om een groepje kls. te laten experimenteren heb ik besloten om het eens te doen met een groepje van 4 kleuters.

Hieronder kan je enkele foto's zien die de kleuters zelf gemaakt hebben.


Milo neemt een leuke pose aan.
"Heeft hij misschien een beetje jeuk?"


Ons Nienke kijkt recht in de lens.


Is onze Marie geen mooie prinses?


Quinten: "Hé,ik ben jullie aan het filmen hoor."


De kleuters leven zich helemaal in, in het spel van de prinsen en prinsessen.


Prinses Emma.

Mijn zelfgemaakt logo voor in de multimediahoek

Dit logo heb ik gemaakt om te gebruiken tijdens de stage.



Als eerste heb ik het gebruikt als kenteken voor de kleuters. Van het logo heb ik kettingen gemaakt. Bij de hoek hangt het aantal kettingen als het aantal kleuters dat er mag spelen.

Daarnaast gebruik ik het ook voor informatieve brieven die aan de ouders meegegeven worden.

Als laatste wordt het ook gebruikt bij het boekje dat Jules mee krijgt als hij bij een kindje gaat logeren. Jules mag elke dag bij een ander kindje gaan logeren, er worden dan thuis geluidjes opgenomen en mama/papa vertellen er iets over in het boekje.

Mijn planning voor de eerste periode

Hieronder kan je mijn planning terug vinden voor de eerste periode van mijn stage.
Per dag staat er bij rond welke activiteit ik werk en welke stap ik zet.

(planning wordt er later opgezet, het is niet gelukt om het te uploaden)

Brainstorm van activiteiten voor in de multimediahoek

Op woensdag 17 februari zijn we naar de bibliotheek getrokken om opzoek te gaan naar allerlei activiteiten die we in de klas kunnen doen.

Hieronder vind je de lijst van mogelijke activiteiten:

° Geluidenkokkertjes : memory
° Een soundtrack op een schilderij plaatsen
° Een filmpje zonder geluid op, waar de kls zelf geluid op moeten plaatsen
° Een geluidenquiz
° Prenten van een verhaal verklanken (een prentenboek in het BC?)
° Geluiden-voeldoos
° Een geluiden wandeling/tocht
° Geluiden tekenen/beleven
° De KO neemt op voorhand geluiden op en kls. raden waar deze vandaan komen
° Een detailmemory gemaakt met foto's en details hiervan
° De kleuters zelf foto’s laten trekken en deze dan laten bewerken'gekke foto'
° Leuk als afsluiting van de week: een krantje van de klas.
° Filmpje maken in donkere hoek, met zaklampen: opnemen en geluiden bij zoeken
° Verschillende soorten spiegels die je vervormen
° Optische illusies bekijken samen met de kleuters
° Een prentenboek op groot doek aan de hand van een beamer afspelen
° De kleuters zelf laten tekenen op slides op een overhead projector
° Foto van kls. trekken en dan uitknippen in paint en in een achtergrond plaatsen
° Verkleedhoek
° Emoties verklanken met voorwerpen 'laat eens horen hoe het klinkt als..bv.blokken
° Cameraman/vrouw van de dag
° Geluid of foto van de dag
° Fotograaf van de dag
° Een stopmotionfilmpje maken samen met de kleuters
° Een geluidenzoektocht
° Een fotozoektocht
° De kls bij hun thuis geluidjes laten opnemen via een dictafoon
° Sientje, hoe voel jij je als je boos bent?
° Een babbelbox
° Dia's in het BC laten bekijken via een diaprojector
° Stemmen van de kleuters vervormen via een computerprogramma
° Powerpointboeken,tekst door kls. laten inspreken met geluiden erbij
° Zelf een scenario uitschrijven, uittekenen, zorgen voor decor en het opnemen

Sessie van aifoon

Op maandag 15 en dinsdag 16 februari hebben we twee dagen gewerkt rond geluid.
Dit hebben we gedaan in samenwerking met de mensen van aifoon.

Bram heeft ons twee dagen helemaal ondergedompeld in de wereld van geluid.

Helaas heb ik maar 1 dag kunnen meewerken doordat ik ziek geweest ben. Maar toch vond ik het heel leuk.
In het begin van de dag voelde ik me nog heel onwennig. Dit kwam door een samenloop van dingen. We kregen als opdracht om de scéne die hij vertelde in geluid om te zetten.
We moesten opzoek gaan naar geluiden van een auto, drukke autostrade, regen, wind en donder. Maar we mochten onze stem niet gebruiken.

Doordat ik de eerste dag afwezig was had ik de input gemist en was het voor mij wel even zoeken om mijn draai erin te vinden. Maar naarmate de sessie vorderde begon het me meer en meer te liggen. Ik voelde me meer op mijn gemak.

Voor deze sessie had ik nog echt geen beeld van welke soort activiteiten je rond audiovisueel in de klas kon doen, maar hier heb ik veel ideeën opgedaan. Van het gewoon al luisteren naar geluiden tot een stukje van een film gaan verklanken.

Enkele activiteiten die me bij gebleven zijn:
- de zen-momenten (het heel actief luisteren naar geluiden in de omgeving)
- het luisteren naar geluiden op de computer (wat denk je dat je gehoord hebt?)
- het filmpje dat ze me hebben laten zien en daar geluiden bij zoeken

Nadat we deze twee dagen op eigen niveau gewerkt hadden, zijn we op de tweede dag het laatste uur bezig geweest om deze om te zetten voor activiteiten in de kleuterklas.
Dit vond ik heel interessant omdat nu alles heel concreet werd.

Bram heeft toen ook enkele filmpjes laten zien van wat zij zoal gedaan hadden op kleuterniveau. Daar is me vooral de 'sonore deur' van bijgebleven.
Dit was heel interessant, zij hadden een deur omgevormd tot een heus klankbord. Door micro's en versterkers aan te sluiten op de deur en deze plat te leggen, konden de peuters-kleuters volop experimenteren en zich constant verbazen over de geluiden.

Kortom het waren twee (voor mij 1) hele leuke dagen, ik heb heel veel bijgeleerd en wil deze input zeker omzetten naar de klaspraktijk. Kan niet wachten tot het zover is.
Er is een nieuwe wereld vol geluid voor me open gegaan!!

Thema's tijdens mijn stageperiodes

Voor het keuzetraject audiovisueelonderwijs zal ik twee periodes stage lopen in de klas van Juf Barbara.

De eerste periode is van woensdag 24 februari tot en met 5 maart.
De tweede periode is van vrijdag 12 maart tot en met woensdag 17 maart.

Tijdens deze stage zal Juf Barbara werken rond volgende thema's:

° prinsen en prinsessen
° de 3 biggetjes
° stenen

Opzoeken van bronnen

Voor deze audiovisuele stage, moesten we uiteraard ook op bronnen onderzoek.
Volgende bronnen heb ik bekeken:

INTERNETSITES:

- http://www.aifoon.org
- http:// www.ingebeeld.be

INFORMATIEVE BOEKEN:

- audiovisuele vorming in het onderwijs 2004
- kleuterhoekenboek. milieuverrijking voor 3,5 tot 6 jarigen.
- hoekenwerk. hoeken in de ontwikkelingsgerichte onderbouw

EINDWERKEN:

- Eindwerk Cici Medaer: projectboek geluiden
- Eindwerk Thijs Vangoidsenhoven: film en literatuur
- Eindwerk Gwendy Deruyter: kleuters in contact met fotografie

Observeren in de kleuterklas

Op 25 en 26 januari ben ik een kijkje gaan nemen in de klas van Juf Barbara.
Het waren voor mij 2 observatie dagen waardoor ik meer te weten zou komen over de kleuters en wat voor materiaal er allemaal aanwezig is rond 'audiovisueel werken.'

Op deze observatie dagen kregen we enkele vragen mee, die we in de klas moesten bekijken:
° wat voor materialen zijn er allemaal aanwezig op school en in de klas?
° van welke hoek in de klas kan ik het beste de audiovisuele hoek maken?
° welke kleuters komen in aanmerking voor verder te observeren?

Tijdens de twee stage dagen zijn deze vragen dan ook grondig uitgewerkt.

WELKE MATERIALEN ZIJN AANWEZIG?

° een vaste beamer in de grote eetzaal
° een losse beamer
° een scherm
° computer
° CD-speler
° hoofdtelefoons
° een verdeel stuk voor de hoofdtelefoons

WELKE HOEK WORDT DE MULTIMEDIAHOEK?

We hebben samen voor de auto/bouwhoek gekozen. Deze bevindt zich op de bovenverdieping in de klas. Deze hoek is afgeschermd van alle hoeken, maar ik zal de computer die onder staat ook gebruiken wanneer dit nodig is.
Verder kan ik ook altijd gebruik maken van de poppenhoek (onder het verhoog) dit om te werken met een overheadprojector. Deze hoek is makkelijk te verduisteren.

Hier zie je enkele foto's van mijn multimediahoek:









WELKE KLEUTERS KOMEN IN AANMERKING OM VERDER TE OBSERVEREN?

Tijdens mijn stage ga ik twee kleuters observeren. Het zijn twee kleuters die het op vlak van taal wat moeilijk hebben.
Eén is een jonge en hij is aan één kant doof, waardoor zijn taal ook minder ontwikkeld is.
Het andere kindje is een meisje en zij spreekt niet of nauwlijks. Hierdoor weten we niet hoever zij staat op vlak van de taalontwikkeling.

Het waren twee zeer leuke dagen!!

dinsdag 23 februari 2010

Mijn stageschool

GEGEVENS STAGESCHOOL:

Vrije basisschool 'de twijg'
Ursulinestraat 1
3018 Wijgmaal

Leeftijd van de kleuters: 3 jarigen
aantal kleuters: 23
Stagementor: Juf Barbara Porters

Opstart van het keuzetraject

Op woensdag 13 januari 2010 is het traject echt opgestart.
De opstart is begonnen met een vergadering, hier waren zowel de 3 begeleidende lectoren als de 3 mentoren aanwezig.

Tijdens de vergadering is er verteld geweest wat het project inhoudt en onze planning is overlopen geweest.

Nadat dit gebeurt was, moesten wij (de 3 studenten) elk een stagementor krijgen. Dit gebeurde d.m.v. het trekken van een naam.

Ik heb Barbara getrokken en dit viel al dadelijk reuze mee. :-)
Samen hebben we die dag de vragenlijst al ingevuld en we zouden er verder aan werken tijdens de oriëntatie stage.

Voor de vergadering afgesloten werd hebben we nog enkele opdrachtjes meegekregen:
- 2 dagen gaan observeren in de kleuterklas
- bronnen gaan bekijken

Een eerste keer experimenteren met fototoestel en camera

Nadat we een korte intro hebben gehad over het audiovisueel traject, wilde ik het al snel eens uitproberen.
Dit heb ik gedaan tijdens de gok-stage. Ik had hier enkele vragen over.

- Lukt het de kleuters om foto's te trekken? Hoe zien de foto's er dan uit?
- Kunnen kleuters overweg met een camera? Wat gaan ze filmen?

De kleuters vonden het heel leuk om met deze materialen te experimenteren.
Hieronder zie je enkele foto's die kleuters getrokken hebben.




Conclusie:
De kleuters vonden het heel leuk dat ze zelf foto's mochten maken.
Ik was verbaast over hoe snel ze het fototoestel konden hanteren. Eénmaal heb ik het
klassikaal uitgelegd, daarna konden ze zelfstandig aan de slag.